Svake sekunde u BiH korupcija odnese 47 maraka. Brojač je počeo sa radom 18. augusta 2012. godine.
17. Jan. 2013.
Vlada FBiH: 66 mjera za prevenciju korupcije u visokom obrazovanju
Program mjera za prevenciju korupcije u visokom obrazovanju u Federaciji Bosne i Hercegovine, na osnovu istraživanja o korupciji, analize pravnog okvira (zakona i podzakonskih akata), te analize prakse visokoškolskih ustanova u Federaciji Bosne i Hercegovine, daje 66 konkretnih preporuka za povećanje transparentnosti, smanjenja rizika i povećanja otpornosti sistema visokog obrazovanja na devijantne pojave.

Vlada Federacije BiH usvojila je Program mjera za prevenciju korupcije u visokom obrazovanju u FBiH, čiji je osnovni moto transparentnost, zakonitost i poštivanje procedura za bolje visoko obrazovanje.

Ovaj program je sačinila Radna grupa koju je formiralo Federalno ministarstvo obrazovanja i nauke, a u njegovu izradu su bili uključeni i vanjski eksperti. 

Radi bolje koordinacije i mogućnosti upravljanja procesima, Federalno ministarstvo obrazovanja i nauke donijelo je Odluku o formiranju radne grupe za izradu programa za borbu protiv korupcije u visokom obrazovanju u sastavu:

 

1. Aldin Međedović, predsjednik,

2. mr. Husein Nanić, direktor Agencije za razvoj visokog obrazovanja i osiguranje

kvalitete BiH, član,

3. prof.dr. Borko Sorajić, direktor Centra za informisanje i priznavanje dokumenata

iz oblasti visokog obrazovanja BiH, član,

4. prof.dr. Enver Halilović, rektor Univerziteta u Tuzli, član,

5. prof.dr. Samir Arnautović, prorektor za međunarodnu saradnju, izdavačku

djelatnost i studentski standard Univerziteta u Sarajevu, član,

6. doc.dr. Vahida Žujo, prorektor za naučno – nastavna pitanja Univerziteta „Džemal

Bijedić“ u Mostaru, član,

7. prof.dr.sc. Safet Brdarević, prorektor za nastavu i studentska pitanja Univerziteta

u Zenici, član,

8. prof.dr. Mujo Demirović, prorektor za finansije i razvoj Univerziteta u Bihaću, član,

9. Lejla Abdurahmanović, Sarajevo School of Science and Technology, član,

10. mr.sci. Esad Oruč, Internacionalni Burch univerzitet, član.


Pored gore navedenih članova Radne grupe, u izradi dokumenta su učestvovali spoljni eksperti:

1. prof.dr. Damir Marić,
2. Ivana Korajlić i
3. Boris Ćurković.

Program utvrđuje 66 konkretnih mjera koje bi, u naredne tri godine, trebala poduzeti ministarstva obrazovanja (federalno i kantonalna), sve visokoškolske ustanove, studentske organizacije, državna revizija, kantonalni sudovi, te Agencija za razvoj visokog obrazovanja i osiguranje kvaliteta BiH.

 

  1. Srednjobosanski kanton će odmah donijeti Zakon o visokom obrazovanju.

  1. Univerziteti u Hercegovačko-neretvanskom kantonu će izvršiti integraciju u roku od šest mjeseci .

  1. Univerzitet u Sarajevu će izvršiti integraciju u roku od godinu dana.

  1. Kanton Sarajevo će u roku od šest mjeseci prestati doznačavati javna sredstva fakultetima, i sve budžetske pozicije fakulteta će transferirati na račun Univerziteta u Sarajevu.

  1. Ukoliko univerziteti nakon isteka od godine dana ne podnesu zahtjev nadležnim sudovima za brisanje fakulteta iz sudskog registra, sudovi će provesti brisanje po sili zakona, te izvršiti upis fakulteta kao organizacijskih jedinica pripadajućih univerziteta, s pravom pravnog prometa u skladu sa zakonom .

  1. Sva kantonalna ministarstva obrazovanja će formirati radne grupe koje će imati dva zadatka: analizirati ovaj Program, te će sačiniti popis potrebnih izmjena svojih zakona kako bi se kreirale okolnosti smanjenih mogućnosti za koruptivne pojave, te sačiniti analizu usklađenosti svojih zakona s Okvirnim zakonom o visokom obrazovanju u BiH .

  1. Kaznena politika bi trebala biti restriktivnija.

  1. Kantoni trebaju izmijeniti odredbe zakona o visokom obrazovanju, te situirati postupak licenciranja kao dio postupka osnivanja visokoškolskih ustanova.

  1. Kriteriji za licenciranje (inputni kriteriji) i pravilnik o postupku licenciranja trebaju biti doneseni u svim kantonima kao poseban podzakonski akt (licenciranje je potrebno obaviti na bazi peer-reviewinga). Preporuke Agencije za razvoj visokog obrazovanja i osiguranje kvalitete BiH mogu služiti kao dobre smjernice.

  1. Preporučuje se svim kantonima da nakon donošenja regulative za licenciranje izvrše inicijalno licenciranje svih postojećih visokoškolskih ustanova (peer-review provjeru ispunjenosti inputnih kriterija).

  1. Svi kantoni trebaju uspostaviti prosvjetne inspekcije, te osposobiti dovoljan broj inspektora za visoko obrazovanje.

  1. Kantonalne inspekcije trebaju periodično podnositi redovne izvještaje ministarstvima o ispunjenosti inputnih kriterija za vršenje djelatnosti visokog obrazovanja (standarda i normativa) u visokoškolskim ustanovama na području kantona. Ti izvještaji trebaju biti objavljivani na web stranicama ministarstava .

  1. Inspekcije trebaju postupati po prijavi i po svojim redovnim programima, a ministarstva i druge nadležne institucije trebaju poduzimati mjere po inspekcijskim nalazima.

  1. Kantoni trebaju donijeti zakonsku regulativu za akreditaciju (izmjena zakona o visokom obrazovanju, te pripadajuće podzakonske akte).

  1. Inicirati izmjenu Okvirnog zakona o visokom obrazovanju u Bosni i Hercegovini kako bi se omogućila provedba nezavisnog postupka akreditacije, te kako bi se ustanovama omogućio izbor agencije za akreditaciju s liste Evropskog registra za osiguranje kvalitete (Kominike evropskih ministara obrazovanja iz Bukurešta, 2012.).

  1. Univerziteti koji su primili nacrte planova integriteta od TI BiH trebaju ih u najkraćem roku razmotriti, usvojiti i objaviti na svojim web stranicama.

  1. Sve ostale visokoškolske ustanove trebaju izraditi svoje planove integriteta, usvojiti ih i objaviti na svojim web stranicama.

  1. Sve visokoškolske ustanove u Federaciji BiH, nakon usvajanja plana integriteta, trebaju osnovati radne grupe za praćenje i evaluaciju ispunjenja plana i za vođenje provedbenih aktivnosti.

  1. Obaveza periodične izrade, usvajanje i objave planova integriteta visokoškolskih ustanova bi trebala ući i zakone o visokom obrazovanju.

  1. Agencija za razvoj visokog obrazovanja i osiguranja kvaliteta bi trebala razmotriti mogućnost da pri dopuni Kriterija za akreditaciju visokoškolskih ustanova uvede kriterij koji bi se odnosio na sistem institucija za gradnju otpornosti na korupciju i devijantne pojave.

  1. Radna grupa za provedbu plana integriteta na svakoj visokoškolskoj ustanovi će u roku od 6 mjeseci od svog konstituiranja sačiniti analizu akata visokoškolske ustanove i inicirati izmjene akata kako bi oni bili osnaženi usvojenim mjerama iz plana integriteta.

  1. Senati svih visokoškolskih ustanova će donijeti novi Kodeks profesionalne etike koji će na jedinstven način tretirati pitanja etike nastavnika i etike studenata.

  1. Senati će uz Kodeks donijeti i opći akt kojim će regulirati način i postupak utvrđivanja odgovornosti za povredu etičkih načela i mjere koje se izriču. Ovim aktom propisat će se način imenovanja Komiteta za etička pitanja, njegov djelokrug rada, javnost rada, mjere koje on donosi, način na koji postupa, njegovi odnosi s drugim organima visokoškolske ustanove, djelovanje, promociju i slično.

  1. Senat visokoškolske ustanove će po donošenju novog kodeksa i općeg akta imenovati etički komitet uz obaveznu zastupljenost studenata u radu ovog tijela.

  1. Visokoškolske ustanove će organizirati promociju novog Kodeksa profesionalne etike, Općeg akta, te Etičkog komiteta po njihovom donošenju i konstituiranju. Na web stranici visokoškolske ustanove otvorit će se posebna sekcija o etičkim pitanjima na kojima će osim općeg akta, imena i kontakata Komiteta za etička pitanja biti objašnjenja procedura iniciranja slučaja kod etičkog komiteta, te objavljivane i njihove odluke, mišljenja, zapisnici i slično.

  1. Sve visokoškolske ustanove koje imaju prijemne ili kvalifikacijske ispite, donijet će i objaviti jasne procedure održavanja i provođenja tih ispita, ukoliko to do sada nisu učinile. Bilo bi dobro ovu obvezu propisati i kantonalnim zakonima o visokom obrazovanju.

  1. Kako bi se ova aktivnost dodatno unaprijedila, prilikom raspisivanja javnog konkursa za prijem studenata senati trebaju utvrditi da se rezultati i rang liste nakon održavanja svih kvalifikacijskih ispita objavljuju isti dan kada je ispit održan na oglasnoj ploči i na web stranicama fakulteta.

  1. Sve visokoškolske ustanove donijet će i objaviti jasne procedure ispitivanja studenata, ukoliko to do sada nisu učinile. Bilo bi dobro ovu obavezu propisati i kantonalnim zakonima o visokom obrazovanju.

  1. Svi fakulteti će raspored ispita utvrđivati na početku akademske godine i objavljivati ga na web stranicama (do 15. oktobra). Odstupanja od rasporeda će također biti objavljivana na web stranicama najmanje 7 dana prije početka ispitnog roka. Prorektor i prodekani za nastavu će pratiti realizaciju ove mjere i predlagati fakultetskom vijeću poništavanje ispita održanih izvan rasporedom utvrđenih termina.

  1. Odstupanja od ponašanja od utvrđenih procedura će se redovno raspravljati na fakultetskim vijećima, na inicijativu studentskih predstavnika ili kojeg drugog člana vijeća ili po prijavi bilo kojeg studenta, te će, za slučaj utvrđivanja značajnijih odstupanja ispiti poništavati.

  1. Predispitne aktivnosti će postati obavezne za sve ispite od akademske 2013/2014. godine, što će se urediti aktima visokoškolskih ustanova.

  1. Visokoškolske ustanove trebaju u sklopu razvoja informacionog sistema razviti i sistem elektronskog prijavljivanja ispita, evidentiranja rezultata na predispitnim aktivnostima, ispitnih rezultata i sl. koji će onemogućiti naknadna upisivanja, upisivanja izvan utvrđenih rokova, izlazak na ispit studenata koji nisu prijavljeni.

  1. Dugoročno, u Federaciji Bosne i Hercegovine bi trebalo razviti praksu eksternog ocjenjivanja studenata (external exemination), koja je širokorasprostranjena u anglosaksonskom svijetu, a temelji se na uključenosti eksternih profesora (s druge visokoškolske ustanove) u kreiranje ispitnih pitanja i evaluaciju ispita po njihovom okončanju.

  1. Sve visokoškolske ustanove u Federaciji Bosne i Hercegovine, koje to do sada nisu učinile, donijet će normativne akte o anketiranju studenata.

  1. Anketiranja će se provoditi redovito – u svakom semestru, na svim studijskim programima i na svim godinama studija.

  1. Senat svake visokoškolske ustanove u Federaciji BiH će redovno, na početku akademske godine, donositi kalendar anketiranja studenata za akademsku godinu .

  1. Studentska organizacija će se značajnije uključiti u provođenje aktivnosti na anketiranju studenata.

  1. Sve visokoškolske ustanove će unaprijediti procedure izbora u akademska zvanja, donošenjem Pravilnika o postupku i uslovima izbora akademskog osoblja (posebno definirati termin „potrebe“, te uvesti sistem bodovanja prijava po kriterijima koje će se primjenjivati za slučaj da se prijavi više kandidata).

  1. Sve visokoškolske ustanove će u prvom koraku utvrditi listu referentnih časopisa za izbor u naučno- nastavna zvanja i prijavu doktorata, po grupacijama, a u drugom koraku će jedinstvenu listu za Federaciju BiH utvrditi Sektor za nauku Federalnog ministarstva obrazovanja i nauke.

  1. Javne visokoškolske ustanove koje nemaju obavezu oglašavanja upražnjenih pozicija u administraciji će izmijeniti pravilnike o sistematizaciji kojom će uvesti obavezu javnog oglašavanja upražnjenih pozicija i za nenastavno osoblje.

  2. Svi univerziteti i visoke škole će unaprijediti svoju web stranicu na način da će redovno objavljivati:

• Zapisnike o radu Senata,

• Izvještaje o analizi nastave i mjerama za unapređenje koje donosi,

• Plan izvođenja nastave za svaki semestar (koji će za svaki nastavni predmet sadržavati imena I prezimena nastavnika i saradnika koji izvode nastavu) – prije početka semestra,

• Bitne odluke o svim etičkim pitanjima,

• Druge odluke od važnosti za funkcioniranje univerziteta, odnosno visoke škole.

  1. Na web stranici će se otvoriti posebna e-mail adresa (ili sekcija) na koju će studenti moći dostavljati primjedbe na izvođenje nastave, ispita kao i druga pitanja. Uspostavit će se mehanizam provjere tih navoda, a na posebnoj sekciji na web stranici će se izvještavati o ishodu provjera, i za slučaj da se pokažu osnovanim i obrnuto.

  1. Fakulteti (ili visoke škole, gdje je to primjenjivo) će unaprijediti svoje web stranice, na način da na njima obavezno objave:

• Kompletne nastavne programe (ne samo planove),

• Raspored izvođenja nastave prije početka semestra,

• Raspored održavanja ispita (na početku akademske godine i obavijesti o svakoj izmjeni najmanje 7 dana prije ispitnog roka),

• Zapisnike o radu fakultetskih vijeća,

• Bitne odluke od važnosti za fakultet.

  1. Fakulteti (ili visoke škole, gdje je to primjenjivo) bi trebali početi objavljivati veću količinu nastavnih sadržaja za studente na web stranicama (ppt prezentacije, skripte, pa i cijele knjige).

  1. Završni radovi (diplomski, master i doktorati) će se objavljivati na web stranicama fakulteta odnosno univerziteta.

  1. Izvještaji o izboru u naučno-nastavna zvanja će se objavljivati na web stranicama univerziteta.

  1. Podaci o naučnoistraživačkom radu (projektima, objavljenim člancima i sl.) bi također trebali biti značajnije zastupljeni na web stranicama, posebno na engleskim sekcijama, budući da se univerziteti rangiraju po objavljenom naučnom doprinosu (npr. webometrics).

  1. Organizovat će se posebne promocije web stranica među studentima, kako bi se oni navikli da redovno posjećuju fakultetski i univerzitetski website.

  1. Federalno ministarstvo obrazovanja i nauke će posebno podržati programe objavljivanja navedenih sadržaja na web stranicama (sredstvima za dodatne servere, opremu, web-design i sl.) kroz projekte reforme Bolonjskog procesa koje godišnje podupire, a Sektor za nauku (ili Narodna i univerzitetska biblioteka) bi mogao posebno i razviti portal sa svim magistarskim radnjama i doktoratima.

  1. Kantonalna ministarstva obrazovanja i javne visokoškolske ustanove će izraditi novi model plaćanja akademskog osoblja, u čijoj osnovi će biti jednake konačno isplaćene plaće za svaku od kategorija nastavnog osoblja.

  1. Menadžment javnih visokoškolskih ustanova će posvetiti dužnu pažnju rasporedu opterećenja svakog od članova nastavnog osoblja, kako bi se radno opterećenje jednako rasporedilo.

  1. Federalni (i/ili kantonalni) ured za reviziju će redovno, jednom godišnje pregledavati poslovanje javnih visokoškolskih ustanova, te sačinjavati izvještaje s preporukama za otklanjanje nedostataka.

  2. Privatne visokoškolske ustanove će jednom godišnje (po završnom računu) angažirati neovisnog revizora koji će obaviti pregled njihovog poslovanja.

  1. Visokoškolske ustanove (i javne i privatne) će objavljivati sve izvještaje revizora na svojim web stranicama i dostavljati Uredu federalnog revizora.

  1. Federalni ured za reviziju će redovno, svake godine, na osnovu izvršenih revizija svih visokoškolskih ustanova sačinjavati izvještaj na nivou sistema.

  1. Sve visokoškolske ustanove nabavit će softver za utvrđivanje plagijata, te će njega primjenjivati na sve studentske i nastavničke radove.

  1. Visokoškolske ustanove će razviti procedure za testiranje na plagijat, te primjerene sankcije za slučaj da se utvrdi plagiranje.

  1. Svaka visokoškolska ustanova u Federaciji Bosne i Hercegovine će donijeti Pravilnik o izboru studenata u organe ustanove, te će se po usvajanju akta provesti studentski izbori.

  1. Plan pokrivenosti nastave svake visokoškolske ustanove bi trebao biti usvojen i objavljen na početku svake godine i biti sveobuhvatan (za sve godine studija, sve programe i sve cikluse).

  1. Sve visokoškolske ustanove trebaju usvojiti smjernice i procedure za inoviranje i evaluiranje studijskih programa, koje će podrazumijevati koncept „ishoda učenja“, dakle koncept koji je orijentiran na studenta, a ne na nastavnika, te će u taj proces uključiti i stručnjake, posebno s tržišta rada.

  2. Sve visokoškolske ustanove će uspostaviti sistema izdavačke djelatnosti i distribucije knjiga kako bi se izbjegla direktna prodaja studentima na nastavi.

  1. Federalno ministarstvo obrazovanja i nauke, te kantonalna ministarstva će od 2013. godine objavljivati javne pozive za grantove za nauku I reforme visokog obrazovanja po inoviranim kriterijima (ukinuti mogućnost troškova osoblja zaposlenicima visokoškolske ustanove koja aplicira, eksterna anonimna evaluacija projektnih prijedloga, i sl.), te će u saradnji sa Federalnom revizijom osnažiti procedure izvještavanja o utrošku sredstava.

  2. Federalno ministarstvo obrazovanja i nauke će svake godine, počevši od 2013. godine, u sklopu programa podršci Bolonjskom procesu planirati i program kampanje protiv korupcije.

  1. Visokoškolske ustanove će organizirati kampanjemeđu svojim studentima i nastavnicima, kojim će ih pozvati da o korupciji otvoreno govore.

  2. Kantonalna ministarstva će formirati registre nastavnog osoblja.

  3. Inicirat će se uvezivanje svih registara u Bosni i Hercegovini.