Svake sekunde u BiH korupcija odnese 47 maraka. Brojač je počeo sa radom 18. augusta 2012. godine.
Izvještaj Transparency Internationala
30. Jan. 2013.
BiH sektor odbrane sa visokim rizikom za korupciju
Prema Antikorupcijskom indeksu u sektoru odbrane koji je rađen za 82 zemlje, Bosna i Hercegovina ocijenjena je oznakom D koja označava visok rizik i nedovoljne napore za sprečavanje korupcije

Transparency International Velike Britanije, u okviru Programa odbrane i sigurnosti, objavio je Antikorupcijski indeks u sektoru odbrane  (Government Defence Anti-Corruption Index ) koji analizira 82 zemlje u pogledu napora za smanjivanje korupcije u ovoj oblasti. Ove zemlje uključene u istraživanje čine 94% globalne vojne potrošnje u 2011, što čini iznos od 1,6 biliona dolara.  Zemlje su ocjenjivane ocjenama u rasponu od A, što označava “veoma mali rizik“, do F - „kritičan rizik“, na osnovu detaljne analize kroz 77 indikatora koji pokrivaju pet ključnih područja u sektoru odbrane: politike, finansije, osoblje, operacije i nabavke.

 

Generalni nalazi prvog indeksa koji mjeri napore vlade za sprečavanje korupcije u sektoru odbrane ukazuju na to da 70% zemalja ostavljaju prostor za gubitke i sigurnosne prijetnje jer nemaju mehanizme za prevenciju korupcije u sektoru odbrane. Zemlje sa slabim mehanizmima kontrole uključuju dvije trećine najvećih uvoznika oružja i polovinu najvećih izvoznika u svijetu.  Njemačka i Australija su jedine zemlje sa jakim antikorupcijskim mehanizmima, koji uključuju snažan parlamentarni nadzor, stroge standarde za kompanije u sektoru odbrane, i odgovorne obavještajne službe. S druge strane, devet zemalja – Alžir, Angola, Kamerun, Kongo, Egipat, Eritreja, Libija, Sirija i Jemen – pokazuju kritični rizik u nedostatku osnovnih mehanizama kontrole i odgovornosti. U prilogi 1. se nalazi i generalni pregled ocjena za sve zemlje uključene u istraživanje.

 

Bosna i Hercegovina je označena ocjenom D, što podrazumijeva visok rizik. U odnosu na političke rizike, iako postoje propisi za formalnu kontrolu politika odbrane i sigurnosti, nema transparentnosti u procesu donošenja odluka, dok u isto vrijeme nedostaje efikasnost nadzora nad budžetom odbrane.

 

Kada su u pitanju finansijski rizici, kontrola nad raspodjelom imovine se tek treba uspostaviti, dok u isto vrijeme medijski izvještaji ukazuju na slučajeve nelegalne prodaje imovine i oružja. Procenat budžeta odbrane i sigurnosti koji se raspodjeljuje na „tajne stavke“ nije dostupan javnosti, iako se izvještaji o reviziji dostavljaju parlamentu Kada je riječ o osoblju, ne postoje zakoni koji bi zaštitili zviždače i olakšali prijavljivanje nepravilnosti. Iako postoji formalni sistem za imenovanja i unapređenja osoblja, identifikovane su nepravilnosti u praksi. S druge strane, po pitanju operacionih rizika, iako korupcija nije prepoznata kao strateško pitanje u vojnoj doktrini, osoblje je podvrgnuto obukama o pitanjima korupcije, između ostalog i korupcije u procesu nabavki. U oblasti nabavki, zakonskom okviru nedostaju mehanizmi nadzora. Ponuđači nisu podvrgnuti posebnim zahtjevima za pridržavanjem odredbi zakona i kodeksa i nedostaju sankcije za dosluh između ponuđača. Ocjene za pojedinačne indikatore za Bosnu i Hercegovinu nalaze se u Prilogu 2.


Transparency International poziva vlasti da ovaj tradicionalno tajnovit sektor, koji uključuje velike javne ugovore, učine otvorenijim za javnost. Institucije odbrane bi trebalo da povećaju pristup informacijama o budžetima i nabavkama, dok bi zakonodavci trebalo da imaju jaču kontrolu i nadzor nad ovim sektorom, kao i volju za sprečavanjem korupcije.

Cijeli izvještaj možete snimiti sa ovog linka.