Svake sekunde u BiH korupcija odnese 47 maraka. Brojač je počeo sa radom 18. augusta 2012. godine.
Otvoreno pismo delegatima Parlamentarne skupštine i javnosti BiH
28. Maj/Svibanj. 2013.
Novi Zakon o javnim nabavkama ne treba usvojiti jer će povećati korupciju
Povodom prijedloga Vijeća ministara da se po hitnom postupku u Parlamentarnoj skupštini BiH usvoje tri izmjene i dopune Zakona o javnim nabavkama (ZJN), na osnovu pokrenute inicijative od strane SNSD-a i SDP-a, Antikorupcijska mreža ACCOUNT i UG Tender smatraju za potrebno da o neprimjerenim i ekonomski štetnim prijedlozima rješenja potpunije informišu delegate u najvišem zakonodavnom tijelu ali i najširu javnost, ujedno sugerišući delegatima da ih, kao besmislene i nepotrebne, ne usvoje. Razlozi za to svakako proističu u ne rješavanju ni jednog od suštinskih problema, kojim bi se obezbijedilo racionlnije trošenje sredstava u ugovornim organima, već dodatnim usložnjavanjem otvorio bi se prostor za još veće manipulacije, a time i rast korupcije. Ovim ujedno navedene organizacije civilnog društva odgovaraju na zahtjeve od strane više sredstava javnog informisanja da se detaljnije prokomentariše opravdanost usvajanja predloženih izmjena i dopuna ZJN-a

Detaljnije obrazloženje neopravdanosti predloženih rješenja:

 

1. Stav predlagača da će se predloženim izmjenama i dopunama ZJN-a obezbijediti brže i efikasnije rješavanje žalbi od strane Kancelarije za razmatranje žalbi (KRŽ) apsolutno ne stoji. Ranijim Poslovnikom o radu KRŽ-a iz 2006. godine bio je propisan rok od 15 dana za rješavenje po žalbi, novim Poslovnkom o radu KRŽ-a to je izostavljeno, pa će se ubuduće  primjenjivati rok od 30 dana propisan Zakonom o upravnom postupku (ZUP), što jasno govori da je novi rok za rješavanje po žalbi duplo duži. Istovremeno je izostavljena obaveza da se na web stranici javnih nabavki objavljuju sva donesena rješenja po žalbama ponuđača, što je jedinstven slučaj u Evropi i isključivo ima za cilj da se ne prikažu nazivi ugovornih organa koji krše odredbe ZJN-a, kao i loš kavlitet donesenih rješenja po žalbama. 

 

2. S obzirom da se predloženim izmjenama ZJN-a ne predviđa promjena u metodu rada KRŽ-a, po pitanju donošenja konačne odluke po istoj predmetnoj nabavci, zadržavanjem postojeće prakse da se svaka žalba tretira posebno i odvojeno po svakoj donesenoj odluci ugovornog organa, uticaće da postupci pravne zaštite i dalje traju  duže od godinu dana, a sve  zbog nedonošenja konačne odluke od strane KRŽ-a, što nije u skladu za ZUP-om, niti praksom u drugim zemljama. Navedena nelogičnost neminovno nalaže da KRŽ obavezno donosi konačne odluke u ponovljenom žalbenom postupku, jer je to jedino efikasno rješenje za odabir dobaljača, a time i blagovremeno  korištenje sredstava u ugovornim organima. 

 

3. Predloženo značajnije podizanje novčanih naknada za pokretanje žalbenih postupka, čak i do 25.000 KM, što je daleko više od najvećeg poznatog iznosa predviđenog za podnošenje žalbi u Evropi, umnogome će dodatno ugroziti sredstva ugovornih organa i ponuđača, prije svega iz razloga što će mnogi ponuđači biti primorani da za uspješnu zaštitu svojih prava angažuju advokatske kancelarije, čije su visine usluga enormno visoke. Primjera radi u prošloj, 2012. godini 1.171 žalba ponuđača je uvažena od strane KRŽ-a, da su za iste bili angažovani advokati, ugovorne organe bi to koštalo oko 2,5 miliona KM, a otprilike bi isto toliko bili obavezni da plate ponuđačima za povrat taksi i drugih troškova postupka. Više je nego očito da će od predloženih mjera najvše problema i štete imati ugovorni organi i ponuđači, ne samo zbog sredstava, nego i zbog dodatnog nepotrebnog maltletiranja.

 

4. S obzirom na objektivnu nužnost angažovanja advokata u postupcima pravne zaštite u javnim nabavkama, u buduće se može očekivati još veći postotak od 65% donesenih rješenja u korist ponuđača, pa rješenje za smanjenje broja žalbi, pored osposobljavanja i sertifikovanja službenika za javne nabavke treba tražiti prevashodno u promjeni metoda rada KRŽ-a, jer krajnje je besmisleno da ponuđač u konkretnoj predmetnoj nabavci mora da piše više žalbi, uplaćujući za iste ponovne takse. Takva neprimjerena i neodgovorna praksa očito će nastaviti da živi samo u BiH, da li će to i dokle zakonodavac tolerisati? 

 

5. Sve ponuđače posebno zabrinjava neprimjerena visina predloženih naknada za podnošenje žalbi, koje su u odnosu na istovjetne visine vrijednosti predmetnih nabavki više nego, npr. u Republici Srbiji za 278%, a u Republici Hrvatskoj čak za 357%, što sve jasno govori o odsustvu mjere korektnosti, pa i odgovornosti predlagača po pitanju ostvarivanja pravne zaštite, koja bi trebalo da ima za cilj upravo zaštitu poštenih, korektnih i odgovornih ponuđača od mogućih zloupotreba i diskriminacije u ugovornim organima, a time i obezbjeđivanja efikasnije borbe protiv sve prisutnije korupcije. Pozitivno svjetsko iskustvo na smanjivanju broja žalbenih postupaka počiva prije svega na visinama novčanih kazni za ugovorne organe i ponuđače, a naročito odgovorna lica u istima koji ne poštuju odredbe ZJN-a, a ne u besmislenom punjenju državnog budžeta putem povećanih žalbenih taksi, jer one u odnosu na kažnjavanje odgovornih nisu u funkciji borbe protiv korupcije u javnim nabavkama, pa se postavlja i pitanje, zašto najodgovorniji u vlasti godinama ne čine ništa da se na primjeren način donese antikoruptivni ZJN i time otpočne uspješna i efikasna borba protiv korupcije?

 

6. Posebnu nelogičnost predlagač je ispoljio kod izmjene člana 50. b), koji bi inače trebao da bude 51. b), u stavu (4) utvrđujući naknadu od 2.000 KM za pokretanje žalbenog postupka u slučajevima kada procijenjena vrijednost nabavke nije poznata. Najčešća je praksa da upravo u nabavkama male vrijednosti, ugovorni organi u tenderskim dokumentacijama ne navode vrijednosti nabavke, pa bi predloženi paušalni iznos takse često mogao biti veći od same predmetne nabavke, naročito ako se ista dijeli na lotove. Značajan problem za ponuđače bila bi i obaveza plaćanja takse u visini od jedne trećine u predmetnim nabavkama koje se dijele na veliki broj lotova, npr. 100, 200, pa i više, što je naročito prisutno kod nabavke lijekova ili drugih roba, jer predviđena taksa za trećinu vrijednosti predmetne nabake može biti višestruko veća od visine vrijednosti lotova na koji se izjavljuje žalba, što je apsurdno, jer će se time smanjiti broj ponuđača – učesnika u javnoj nabavci i time ugroziti mogućnost izbora najpovoljnijeg ponuđača. Npr. po istraživanju Tendera u 2012. godini konstantovano je da zbog neobezbjeđivanja 3 valjane ponude, 44% javnih nabavki otvorenim postupkom je moralo biti poništeno, pa je predloženo rješenje apsolutno kontraproduktivno i neće doprinijeti bržem provođenju postupaka.

 

7. Predloženom reorganizacijom KRŽ-a i formiranjem nove dvije ispostave neminovno će se povećati birokratska struktura na nivou države za oko 25 činovnika, što će sa drugim troškovima poreske obveznike i građane dodatno koštati oko 1,6 miliona KM, čime bi  ukupan godišnji budžet KRŽ-a dostigao 2,7 miliona KM i učinio ovu instituciju najglomaznijom i vjerovatno najskupljom takve vrste u Evropi. Npr. u Republici Srbiji istovjetno tijelo ima 9, a u Republici Hrvatskoj samo 7 članova vijeća, koji odlučuju po žalbama i po pitanjima koncesija, dok će u BiH u 3 vijeća odlučivati čak 16 članova.

 

Stav ACCOUNT-a i UG Tendera po pitanju predloženih izmjena i dopuna ZJN-a i sugerisanje iznalaženja uspješnog, primjerenog i efikasnog rješavanja pitanja problema javnih nabavki u BiH 

 

Imajući u vidu sve navedene nelogičnosti i neprimjerenosti rješenja u predloženim izmjenama i dopunama ZJN-a, posebno sa stanovišta  neobezbjeđivanja potrebne veće efikasnosti i racionalnosti, kao i evidentne finansijske štete od izmjena istog, Antikorupcijska mreža ACCOUNT i UG Tender još jednom apeluju na sve odgovorne i dobronamjerne delegate, da u skladu sa svojom savješću, kao i obećanjima datim biračima, da će raditi u njihovom interesu, ne usvoje predložene neprimjerene i nepotrebne izmjene i dopune ZJN-a, te da odlučno obavežu odgovorne u izvršnoj vlasti da hitno pristupe izradi novog antikoruptivnog ZJN-a, kojim bi se spriječila sadašnja anarhija i pljačka u javnim nabavkama i u strateškom smislu obezbijedila: veća prevencija; edukacija učesnika; značajnije podizanje novčanih kazni i efikasno sankcionisanje nepoštivalaca odredbi ZJN-a u ugovornim organima i ponuđačima; kao i nužno veća transparentnost, a time i konkurentnost ponuđača; efikasnost u provođenju procedura i što je najbitnije domaćinsko trošenje javnih sredstava. 

 

Ovom prilikom po treći put podsjećamo delegate u Parlamentarnoj skupštini i najširu javnost da je UG Tender sačinio izuzetno kvalitetan Prijedlog Nacrta novog ZJN-a, koji se pored ostalih dokumenta može pogledati na www.tender.ba. Navedeni dokument se temelji na: svim raspoloživim stavovima iz direktiva EU o javnim nabavkma, naboljim rješenjima iz ZJN-ova susjednih i drugih evropskih zemalja, provedenim brojnim istraživanjima o problematici javnih nabavki u BiH i svakako bogatim iskustvima iz vlastite dugogodišnje prakse učešća privatnih preduzeća u javnim nabavkama, a što je sve verifikovano u provedenim brojnim javnim raspravama organizovanim širom BiH u kojima je uzelo učešće oko 2.000 predstavnika iz relevantnih struktura: političke, zakonodavne i izvršne vlasti, ugovornih organa, ponuđača, nevladinog sektora i sredstava javnog informisanja, koji su dali jednodušnu podršku predloženim rješenjima u alternativnim ponuđenim Amandmanima, a potom i predloženom Nacrtu novog ZJN-a od strane UG Tender naspram predloženog Naacrta Agencije za javne nabavke.

 

Svaki pristup najodgovornijih u vlasti da parcijalno rješavaju probleme u javnim nabavkama veoma je indikativno i jasno ukazuje da isti nisu spremni na suštinske promjene u društvu, a naročito sistemsko zaustavljanju najezde korupcije u javnih nabavkama, obezbjeđujući tako da BiH i dalje bude „crna koruptivna rupa“ i u svjetskim razmjerama, sa učešćem od samo 30% otvorenih postupaka, koji su jedino transparentni i javno se objavljuju, u ukupnoj vrijednosti potpisanih ugovora, za razliku od npr. Republike Hrvatske u kojoj je taj procenat u 2012. godini dostigao 84%. Napominjemo da su sve zemlje u tranziciji, u posljednje dvije godine donijele nove ZJN-ove, usklađene sa direktivama EU o javnim nabavkama, a to je isto po Mapi puta trebala do maja 2012. godine da učini i BiH. Dakle, pokušaj vlasti da neprimjerenim zakrpama ukaže na svoju opredjeljenost za odgovorno rješavanje problema, u konkretnom slučaju uljepšavajući ofucano odijelo aktuelnog ZJN-a, kojeg je korupcija već poodavno pohabala i omogućila da se kroz bezbroj rupa godišnje u zdrave privatne džepove prelije više od 800 miliona KM, apsolutno ne riješava suštinski problem korupcije i racionalno raspolaganje finansijskim sredstvima u javnim nabavkama. Odbijanje istih da daju podršku i prigrle predloženi Nacrt UG Tendera, sve odgovorne, ozbiljne i korektne organizacije civilnog društva, koje se bave problematikom korupcije, kao i stručnu, slobodounu i dobronamjernu javnost je duboko razočaralo, jer se svjesno i sa jasnom namjernom ignorantski opstruiše donošenje ključnog reformskog ZJN-a, kojim bi se u strateškom smislu evidentno otvorio prostor bržem ekonomskom, ali i društvenom, političkom i moralnom razvoju BH društva. To građani – birači prosto moraju znati i imati svoj jasan kritički stav, pa i preuzeti dio odgovornosti, jer se isključivo radi o njihovim parama i onima kojima su povjerili da odlučuju o njhovoj i sudbini njihovih bližnjih.

 

Svako daljnje ignorisanje i opstruisanje najodgovornijih da se u dogledno vrijeme ne donese novi antikoruptivni ZJN, uveliko predstavlja zločin prema odgovornom tržišnom natjecanju, koje godinama ne može obezbijediti pravednu i aktivnu konkurenciju, kao i jednak tretman i nediskriminaciju učesnika, ali i mogući veći standard, prije svega socijalno najugroženije kategorije građana. U javnosti se sve više stiče utisak, da vlast u svojoj megalomanštini sazdanoj od enormno visokih primanja i brojnih privilegija koje se obezbjeđuju raznim funkcijama, biva sve otuđenija od sve siromašnijeg naroda. Napori ozbiljnih i korektnih nevladinih organizacija da objektivnim, stručnim ali i kritičkim pristupom budu ta konstruktivna spona, nudeći jasno artikulisane alternativne prijedloge za kvalitetno i efikasno rješavanje aktuelnih problema, nažalost ne nailaze na razumijevanje oficijelne vlasti, što dodatno ugrožava mogući brži demokratski razvoj društva, osposobljavanje institucija i jačanje pravne države. 

 

Za kraj ovog obraćanja, ostaje nada da će savjest, razum i odgovornost, prije svega najodgovornijih u državi čim prije proraditi i da će prosto u filozofskom smislu doći do Kantovog – Kopernikanskog obrta i postavljanja stvari sa glave na noge, u protivnom svaka budućnost na ovim prostorima bila bi za dugo izgubljena, jer za primjer niko odgovoran, pošten i dobronamjeran u ovoj državi ne bi smio da ignoriše rješenja koja je UG Tender ugradio u predloženi Nacrt novog ZJN-a, a kojima se omogućuje godišnja ušteda u javnim nabavkama znatno veća od 600 miliona KM.

 

Podsjećamo cijenjene i uvažene delegate, da ACCOUNT i UG Tender imaju obavezu da o svim svojim, kao i mjerama BH vlasti na rješavanju aktuelne normativne i institucionalne problematike vezane za javne nabavke, redovno i u potpunosti informišu javnost, što činimo i ovom prilikom. 

 

U očekivanju Vašeg korektnog, primjerenog i odgovornog odnosa prema konkretnom aktuelnom problemu, o čemu ćemo takođe informisati javnost, srdačno Vas pozdravljamo i po potrebi u stručnom smislu stojimo na raspolaganju.

 

S poštovanjem!

 

Dodatni dokumenti:

 

Dopis delegatima
Nacrt ZJN Tender
Aneksi I i II
Teze za vođenje rasprave
Pregled najbitnijih rješenja i mehanizama sadržanih u aktuelnom Zakonu o javnim nabavkama
Obrazloženja Nacrta Zakona o javnim nabavama